نوشته شده توسط : سيد محمد باقر موسوي

محمد (ص) می فرمایند:
" به فرزندان خود تیراندازی بیاموزید که باعث سر شکستگی دشمن است . "
با استعانت از درگاه حی لایزال و با بهره گیری از بضاعت ناچیز علمی خود و تجربه بیش از یک دهه حضور در عرصه های مختلف ورزش تیراندازی سعی خواهم نمود ( با همت علاقمندان و سرورانم ) ان شاء الله تحولی در این رشته مظلوم ولی سفارش شده ائمه معصوم است .


نحوه خرید اسلحه :

خرید سلاح دولتی به قیمت  پایین به کسی تعلق می گیرد که اصلا اسلحه قبلا خریداری نکرده باشد  در ضمن کسی که سلاح دولتی خریداری می کند  حق فروش تا سه سال را ندارد. خرید سلاح دولتی مزیتی که دارد قیمت پایینش هست  مثلا دولول سوار روس قیمت آزادش نزدیک به  هفت میلیون می شود ولی  دولتی آن  حدود دونیم تا سه میلیون تومان    

 می باشد(البته هر دو دارای مجوز)

این نکته را نیز متذکر شویم که خرید سلاح دولتی  محدود است مثلا به هر اسلحه فروشی تعدادمحدودی  سلاح داده می شود  مثلا  بیست اسلحه دولول یا هر نوع دیگری  ولی متقاضی بالا مثلا صدنفر .

انواع اسلحه شکاری در تهران با قیمت هایی از حدود ۴۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان و بالاتر به فروش می رسد.
حجت الله شفیع، یکی از فروشندگان اسلحه و وسایل شکار در تهران، در معرفی بازار تفنگ های شکاری به خبرنگار ما گفت؛ «تفنگ های شکاری موجود در بازار اجناس قدیمی هستند که از گذشته (حدود ۴۰ سال پیش تا امروز) به یادگار مانده است چرا که بعد از انقلاب، واردات هرگونه سلاح و مهمات به کشور ممنوع اعلام شد. بنابراین آنچه در بازار موجود است، همان اسلحه هایی است که در بازار به صورت دست به دست خرید و فروش می شود.»
شفیع در مورد انواع تفنگ های شکاری اظهار کرد؛ «سه نوع تفنگ شکاری شامل تفنگ های ساچمه زنی، گلوله زنی و خفیف در بازار موجود است.
تفنگ های خفیف در واقع نوعی تفنگ گلوله زنی است اما به دلیل کاربردش، دسته جداگانه ای برای آن در نظر گرفته شده است.»
وی ادامه داد؛ « تفنگ های ساچمه زنی نیز به تفنگ های تک لول، دولول، سه لول، چهارلول و پنج تیر تقسیم می شوند.»
این فروشنده اسلحه همچنین در مورد گران ترین و ارزان ترین تفنگ های موجود در بازار یادآور شد؛ «انواع تفنگ های ایرانی، ترکیه ای و اروپایی در بازار خیابان فردوسی یافت می شود که از این میان تفنگ های بلژیکی و ایتالیایی جزو گران ترین تفنگ های ساچمه زنی و تفنگ های تولید صنایع نظامی با عنوان نخجیر ۱ و ۲و ۳ و نیز تفنگ های ترکیه ای از ارزان ترین ها محسوب می شوند.»
وی با اشاره به آزاد بودن فروش بعضی از انواع سلاح در بازار، خاطرنشان کرد؛ «فشنگ این اسلحه ها در بازار موجود نیست بنابراین صاحبان این نوع سلاح برای خرید فشنگ باید به بازار آزاد مراجعه کنند و در واقع باید مشتری اجناس قاچاقی باشند.
قیمت این گلوله ها در مقایسه با سایر فشنگ ها و گلوله ها بسیار بالاتر است.»شفیع تاکید کرد؛ «محل فروش وسایل شکار و از این دست ادوات و ارایه خدماتی این گونه تقریبا محدود به همین بازار کوچک فردوسی در کل تهران است به همین دلیل مشتریان و فروشندگان یکدیگر را می شناسند. براین اساس می توان گفت که این بازار، یکی از منحصربه فردترین بازارهای کشور به شمار می رود.»این فروشنده و فعال بازار همچنین تصریح کرد؛ «از تفنگ های خفیف بیش تر در تمرینات تیراندازی استفاده می شود و فشنگ آن نیز جزو نایاب ترین انواع فشنگ در بازار شکار به شمار می رود و چون قدرت گلوله این تفنگ ها بسیار کم است و تنها شکار را زخمی می کند، مجوز شکار با این نوع اسلحه صادر نمی شود.»
شفیع به موارد تاثیرگذار بر قیمت یک تفنگ اشاره و اظهار کرد؛ «از عوامل موثر بر قیمت تفنگ می توان به کالیبر تفنگ، کشور سازنده، برد مفید گلوله و… اشاره کرد.»
وی در مورد هزینه های شکار افزود؛ «بعد از گرفتن پروانه شکار و تهیه وسیله سفر و تمام وسایل کمپینگ می توان به شکار رفت.»
وی اظهار داشت؛« شکار یک روزه معمولا تا هشت میلیون تومان هزینه دارد آن هم شکار یک پرنده، چون پروانه شکار برای حیوانات بزرگ بسیار محدود است و به نظر می رسد مفهوم شکار در کشورمان همان شکار پرنده باشد،»
شفیع به شکارگاه های ایران اشاره کرد و گفت؛ «فیروزکوه، طالقان، شهریار و ورامین و مناطق البرز مرکزی و سمنان جزو شکارگاه های خوب کشورمان محسوب می شوند.»
قیمت انواع اسلحه
حسن عبداللهی، یکی از فروشندگان اسلحه در تهران در مورد قیمت انواع اسلحه های «نخجیر» به خبرنگار ما گفت؛ «قیمت انواع اسلحه از حدود ۴۰۰ هزار تومان به بالاست مثلا قیمت نخجیر یک ۴۱۵ تا ۴۲۰ هزار تومان و قیمت نخجیر دو حدود ۶۳۰ تا ۶۳۵ هزار تومان است.»
وی افزود؛ «تفنگ ساچمه زنی بلژیکی به قیمت سه میلیون تومان به بالا و نوع ترکیه ای آن نیز از یک میلیون تومان به بالا در بازار اسلحه تهران خرید و فروش می شود.»
وی در مورد قیمت انواع تفنگ های گلوله زنی یادآور شد؛ «قیمت تفنگ های گلوله زنی بلژیکی بیش از چهار میلیون تومان و نوع آلمانی نیز قیمتی از پنج میلیون تومان به بالا دارد، ضمن این که تفنگ نخجیر سه حدود یک میلیون و ۴۰۰ تا ۵/۱ میلیون تومان قیمت دارد.»عبداللهی قیمت تفنگ های خفیف ترکیه ای موجود در بازار را از یک میلیون تا سه میلیون تومان عنوان کرد.

 

 تفنگهای شکاری ساخت ایران

تا انجا که من اطلاع دارم در حال حاضر 4 نوع اسلحه شکاری تولید داخل موجود است
1-تفنگ گلوله زن (Rifle) نخجیر 3 با کالیبر 6.86 میلیمتر
2-تفنگ ساچمه زنی(Shot gun) نخجیر1 و 2 با نمره 12 که تک لول ودو لول است
3-تفنگ ساچمه زنی صیاد 2 که 5 تیر دستکش(Pomp Action) است
در رابطه با نخجیر 1 و 2 اطلاعاتی در مجلات و وبلاگهای مربوط به شکار موجود است .اما در رابطه با نخجیر 3 و صیاد 2 اطلاعات چندانی موجود نیست
از اساتید و دوستانی که با این سلاحها تیر اندازی کرده اند و یا اطلاعاتی در مورد انها دارند تقاضا میکنم ما رو هم از دانششان بی نصیب نگذارند.

 

 شکار عشق است و شکارچی عاشق

خیابان فردوسی ، سه راهی سرهنگ سخایی محله آشنایی برای اهل کمپینگ ها است!تقریبا تنها مرکز و بازار فروش وسائل و تجهیزات کمپینگ اینجا است . ویترین های این مغازه ها کمی با ویترین سایر مغازه های همجوار متفاوت است . در این ویترین ها انواع اسلحه ها و تفنگ های شکاری،قطار فشنگ،تیروکمان،شلوار شکار،قمقمه ،کاردهای سنگری و سایر وسایل و ادوات شکار و برگزاری کمپینگ خودنمایی می­کنند.

برای رفتن به یک مسافرت چند روزه برای شکار ،شکارچی آماتور یا حرفه ای باید مبالغ سنگینی را بپردازد . مبالغی جهت خرید چادرهای مسافرتی،چراغ های خوراک پزی مسافرتی،لباس شکار،خرید فشنگ،خرید تفنگ و ... ارزان ترین این خرید ها هستند . اما از آنجا که محل های مناسب برای شکار و در واقع شکارگاه ها راه دسترسی مناسب آسفالته ای ندارند،اصلی ترین نیاز یک سفر برای شکار داشتن یک خودرو شاسی بلند مانند جیپ است .

در واقع رفتن به سفر برای شکار جزو پر خرج ترین و گران­ترین سفرها به شمار می­رود . به گفته یکی از شکارچیانی که برای تعمیر اسلحه خود به یکی از مغازه های این بازار مراجعه کرده بود«شکار یک عشق است و شکارچی عاشق!»پس از انقلاب در واقع واردات هرگونه سلاح و مهمات به کشور ممنوع است .  آنچه از تفنگ های شکاری ساچمه زنی،گلوله زنی و خفیف در بازار وجود دارد در واقع اجناس قدیمی است که عمر بعضی از آنها به 40 سال می­رسد و به صورت دست به دست در این بازار دلالی می­شود. تفنگ های بلژیکی و آلمانی از گران­ترین تفنگ ها به شمار می­آیند . البته تولیدات صنایع نظامی را نباید از یاد برد تولیداتی که با نام نخجیر 1،2 و 3 عرضه می­شوند . این تفنگ ها در واقع ارزان ترین تفنگ های بازار به شمار می­روند .

خرید تفنگ بخشی از هزینه های یک شکارچی به شمار می­رود . عمده فعالیت یک شکارچی در تامین مهمات و در واقع گلوله برای سلاح است . در حالی که فروش بعضی از انواع سلاح در کشور آزاد است اما فشنگ این تفنگ ها در بازار عرضه نمی­شود . بنابراین صاحب این تفنگ ها باید برای خرید گلوله برای سلاح خود به بازار سیاه و در واقع جنس های قاتچاقی رو بیاورند . قیمت این گلوله ها نسبت به سایر گلوله ها بسیار بالاتر است . بخش دیگر مربوط به هزینه های تعمیر و نگهداری سلاح است . این خدمات نیز در همین بازار توسط مغازه های خاصی ارایه می­شوند .

از آنجا که طیف متقاضی این کالا و خدمات در جامعه زیاد گسترده نیست ،محل فروش این دست ادوات و ارایه خدمات مربوط به آن تقریبا فقط همین بازار کوچک در کل تهران به شمار می­رود . مشتریان و فروشندگان همدیگر را  به خوبی می­شناسند و تقریبا می­توان گفت که این بازار از منحصر به فرد ترین بازار های کشور به شمار می­رود . 

 

انواع تفنگ 

تفنگ های شکاری را در کل می­توان به سه بخش تقسیم کرد : تفنگ های ساچمه زنی،گلوله زنی و خفیف . البته تفنگ های خفیف نیز جزوی از خانواده تفنگ های گلوله زنی به شمار می­روند اما بنا به نوع کاربرد آن دسته ای جدا برای آن در نظر گرفته شده است .

تفنگ های ساچمه زنی اکثرا برای شکار ژرنده مورد استفاده قرار می­گیرند . انواع تفنگ های ساچمه زنی عبارتند از : تک لول،دو لول،سه لول،چهار لول و پنج تیر . پنج تیرها گران ترین تفنگ های ساچمه زنی هستند که توانایی ذخیره کردن پنج تیر در خزانه خود را دارند . انواع ایرانی،ترکیه ای،اروپایی و تعداد کمی آمریکایی از انواع تفنگ های ساچمه زنی در بازار فردوسی وجود دارد .

گرانترین تفنگ های ساچمه زنی تفنگ های بلژیکی و ایتالیایی هستند و ارزان ترین آنها نخجیر و تفنگ های ترکیه ای هستند .

تنها تفنگ های خفیف آمریکایی و اروپایی در بازار وجود دارند . فشنگ تفنگ های خفیف یکی از نایاب­ترین  کالاها در این بازار به شمار می­رود . مورد استفاده تفنگ های خفیف بیشتر تمرینات تیر اندازی است. از آنجا که قدرت گلوله تفنگ های خفیف بسیار کم است ،بنابراین شکار را زخمی کرده و توانایی کشتن شکار را ندارد . بر همین اساس برای تفنگ های خفیف مجوز شکار صادر نمی­شود .  

تفنگ های گلوله زنی بیشتر برای شکارهای بزرگ استفاده می­شوند . شکارهای بزرگی که در شکارگاه های کشور وجود دارند در واقع کل و قوچ هستند که در بعضی از شکارگاه های کشور می­توان آنها را یافت . تقریبا گران قیمت ترین شکارها همین ها هستند . در میان تفنگ ها گران قیمت ترین تفنگ ها ،تفنگ های گلوله زنی هستند که در کالیبرهای مختلف وجود دارند .

اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت یک تفنگ عبارتند از: کالیبر تفنگ، کشور سازنده آن برد مفید گلوله آن و... در بعضی از کشورها برای شکار موجودات مختلف از کالیبرهای مختلف استفاده می­شود .اما در ایران تقریبا برای شکار همه نوع شکار از یک کالیبر استفاده می­شود .

نکته قابل توجه در مورد تفنگ های گلوله زنی نبود فشنگ بعضی از این انواع تفنگ در بازار است ! مجوز خرید و حمل این اسلحه ها داده می­شود و اما در عین حال فشنگ های مورد نیاز آنها در بازار وجود ندارد !‌ برای مثال می­توان به کالیبر 270 اشاره کرد که هیچ سهمیه ای برای این نوع تفنگ وجود ندارد .

بسیاری از خریداران تفنگ های گلوله زنی از آن به عنوان یک کالای زینتی استفاده می­کنند. در مورد تمامی تفنگ ها ،پر قدرت ترین آنها کالیبرهای مگنوم هستند . از تولیدات ایرانی تفنگ های گلوله زنی تنها تفنگ نخجیر 3 در بازار وجود دارد . باقی این تفنگ ها آمریکایی و یا اروپایی هستند . سهمیه فشنگ برای تفنگ های ساچمه زنی سالانه 400تیر و یا مقدار مشخصی باروت و چاشنی ،برای تفنگ های خفیف و گلوله زنی سالانه 130 تیر است .

استفاده از تفنگ های ساچمه زنی بیشتر در کشور مرسوم است . از آنجا که در حال حاضر مفهوم شکار در واقع همان شکار پرنده است بنابراین استفاده از اسلحه های ساچمه زنی هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ دریافت مجوزها و سهمیه های مهمات بیشتر مورد توجه متقاضیان است .

پروانه شکار برای شکارهای بزرگ بسیار محدود است . این پروانه ها با غرعه کشی به افراد داده می­شود . برای مثال ممکن است از بین یک هزار متقاضی تنها برای 20 نفر از آنها پروانه شکار بزرگ صادر شود . شکارگاه های معروف در نزدیکی تهران عبارتند از : فیروز کوه ،طالقان ،شهریار و ورامین.در این شکارگاه ها می­توان شکارهایی مانند کپک،کبوتر،مرغابی و... پیدا کرد .

شکارهای بزرگ نیز بیشتر در مناطق البرز مرکزی و سمنان قرار دارند ،اما دریافت پروانه شکار برای شکار این دست حیوانات بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است .

 

نحوه درخواست صدور مجوز برای شکارچیان خارج از کشور در ایران


آژانس هایی که شکارچیان (توریست خارجی که به عنوان شکارچی قصد سفر دارند) را به کشور وارد می کنند باید مشخصات کامل شکارچیان را به همراه مشخصات کامل سلاح و مهمات آنان حداکثر ظرف بیست روز قبل از ورود به کشور به سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام نمایند و سازمان های ذیل به تفکیک هر مورد را بررسی و تصمیم گیری می نمایند.

  • "ساحفاجا" مذکور جهت صدور مجوز حمل سلاح و مهمات و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت ترخیص سلاح و مهمات همراه شکارچیان توریست.
  • سازمان حفاظت محیط زیست جهت صدور مجوز شکار
  • نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی لازم، نسبت به صدور مجوز حمل سلاح شکارچیان توریست خارجی اقدام می نماید.
  • سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا را مورد بررسی قرارداده و در صورت موافقت مجوز شکار را صادر می کند
  • سلاح همراه شکارچیان باید از نوع شکاری گلوله زنی و یا ساچمه زنی مجاز (سلاح هایی که هم اکنون برای آنها پروانه حمل سلاح و مجوز شکار صادر می شود) باشد و اگر کالیبرهای خاصی دارای محدودیت صدور مجوز می باشند پس از استعلام و بررسی اقدام خواهد شد.
  • ورود و ترخیص سلاح گلوله زنی نیمه اتوماتیک و خفیف ممنوع است.
  • در صورتیکه سلاح های ترکیبی یک لول آن خفیف باشد ورود آن ممنوع می باشد.
  • در صورتیکه سلاح های سه لول،خفیف نداشته باشند ورود آن مجاز می باشد.
  • سلاح های دو لول از یک نوع کالیبر ترکیبی محسوب نمی شود.
  • هر فرد می تواند یک لول اضافه با همان سلاح به همراه خود داشته باشد.
  • تغییر هر نوع کالیبر توسط لول های تبدل کالیبر ممنوع است .
  • لول های اضافی بایستی هنگام خروج همراه توریست ها به خارج از کشور منتقل شود.
  • تهیه سلاح های اجاره ای توسط شکارچیان توریست خارجی تا زمان تدوین دستورالعمل مربوطه از سوی کمیسیون مرکزی نظارت بر سلاح و مهمات ممنوع می باشد.
  • صورت مصرف مهمات شکارچیان مطابق فرم های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح باید به تایید سازمان حفاظت زیست برسد.
  • برای سلاح ساچمه زنی ، هر شکارچی خارجی مجموعاً مجاز به وارد کردن 100 تیر می باشد.
  • هر شکارچی خارجی در صورت صدور مجوز شکار مربوطه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست می تواند 4 تیر چارپاره را وارد نماید.
  • برای سلاح های گلوله زنی با کالیبرهای مختلف هر شکارچی خارجی مجاز است متناسب با نوع سلاح خود 10 تیر وارد کشور نماید.

**نحوة خرید، فروش، تعمیر و نگهداری سلاح و مهمات توسط شکارچیان خارجی:

  1. فروش هر نوع سلاح، لول و فشنگ همراه شکارچیان خارجی که از خارج وارد می شود در داخل کشور ممنوع است.
  2. تعمیر و یا تعویض قطعه سلاح شکارچیان خارجی مطابق ضوابط مربوط بلامانع خواهد بود.
  3. همراه آوردن چاشنی، باروت و ابزار تجهیز فشنگ و دوربین های دید در شب و فاصله یاب توسط شکارچیان توریست ممنوع است.
  4. نگهداری سلاح و مهمات شکارچیان خارجی توسط آژانس ها ممنوع می باشد.
  5. در صورتیکه شماره سریال سلاح شکارچیان با مشخصات اعلام شده از سوی آژانس ها مغایرت داشته باشد ترخیص سلاح مذکور با هماهنگی سازمان های ذیربط بلامانع خواهد بود.
  6. ارگان های ذیربط در جهت ورود و خروج سلاح و مهمات شکارچیان خارجی از کشور تسهیلات و تمهیدات لازم را اتخاذ می نمایند.
  7. خرید و خروج سلاح و مهمات مخصوص شکار تولید داخلی توسط شکارچیان خارجی بلامانع خواهد بود.

 

 

در این جدول خصوصیات و ویژگی های انواع اسلحه های گلوله زنی و ساچمه زنی  را مشاهده می کنید.

 

شرح

تفنگ گلوله زنی

تفنگ ساچمه زنی

تعدادگلوله در هر شلیک

یک گلوله

از یک (تک گلوله) تا صدها ساچمه

محل اصابت

یک نقطه

یک صفحه

تخریب

مخرب تا مسافتهای نسبتا دور

مخرب در مسافتهای نزدیک تا متوسط (برحسب بزرگی ساچمه ها)

نشانه روی

نشانه روی دقیق

نشانه روی ویژه

وضعیت خان (Rifle) (شیارهای پیچشی در داخل لوله برای هدایت بهتر گلوله)

دارای خان

عمدتا بدون خان. البته انواع جدیدی تولید شده است که دارای خان است و برای شلیک گلوله های غلاف دار (Sabot) ساخته شده است و بنابراین شاید بهتر است آنها را به عنوان سلاحهای گلوله زنی طبقه بندی کنیم.

حیوانات مورد شکار

پستانداران

پرندگان

قطر داخلی لوله

کالیبر (Caliber)

نمره یا مقیاس (Gauge)

جنس پوکه فشنگ

فلزی (برنج)

پلاستیک و برنج

جنس گلوله

عمدتا سرب با روکش برنجی یا مسی

در مواردی آهن و در عمده موارد سرب که بندرت دارای روکش مسی یا نیکلی است

 

 

مراحل شکارچی شدن 

برای اینکه شکارچی شوید در اولین مرحله باید یک سلاح تهیه کنید. برای این منظور باید به فروشگاه هایی که مجوز فروش سلاح دارند مراجعه کنید . پس از انتخاب سلاح مورد نظر با در دست داشتن مدارک باید به مراکز مربوطه مراجعه کرد. پس از دریافت مجوز حمل سلاح می­توانید سلاحی که خریده ای را از فروشنده تحویل بگیرید . پس از آن باید برای دریافت مهمات اقدام کرد . در مرحله بعد باید پروانه شکار را تهیه کنید . پس از طی تمامی این مراحل حتما نیاز به یک خودرو شاسی بلند برای رفتن به شکارگاه دارید . به چادر مسافرتی،چراغ خوراک پزی و تمام وسایل و تجهیزات کمپینگ هم نیاز دارید . بنابراین برای رفتن به یک شکار  یک روزه حد اقل باید تا 8 میلیون تومان هزینه صرف کرد . و تازه پس از طی تمامی این مراحل و تهیه تجهیزات ذکر شده شاید بتوانید در صورت داشتن تبهر یک کپک یا کبوتر شکار کنید . بنابراین گفته شکارچیان تهرانی واقعا درست است که : «شکار یک عشق و شکارچی عاشق است!»

 در ضمن قیمتهای جدولهای زیر مربوط به قدیم و قیمتهای دولتی هستند.

جدول قیمت انواع اسلحه در بازار تهران

ساچمه زنی

نخجیر 1

418هزارتومان

نخجیر2

633هزارتومان

ترکیه ای

1 ملیون تومان به بالا

بلژیکی

3میلیون تومان به بالا

آلمانی

2 میلیون و 500هزار به بالا

نخجیر 1

418هزارتومان

نخجیر2

633هزارتومان

خفیف

ترکیه ای

از یک تا 3 میلیون تومان

گلوله زنی

نخجیر 3

یک میلیون و 400هزارتومان

بلژیکی

4 میلیون تومان به بالا

آلمانی

5 میلیون تومان به بالا

 

 

معرفی سلاح پنج تیر پران

پنج‌تیر پران سلاحی است که قابلیت شلیک ۵ عدد گلوله به صورت نیمه خودکار را دارا میباشد. کالیبر آن ۱۲ میلیمتر و ساخت کشورهای امریکا و انگلیس است.

Automatoc shutgun پنج تیر : شات گان یا تفنگ ساچمه زنی که فشنگهای ان پشت سر هم ودر خشاب لوله ای شکلی در زیر لوله واقع شده پران : -با تشدید راء-اسلحه ای که پوکه را پرت می کند. شات گان یا تفنگ ساچمه زنی اتوماتیک که با فشار مستقیم گاز باروت (واکنش نیروی شلیک تیر به سمت عقب) گلنگدن را حرکت داده و پوکه کش متصل به گلنگدن پوکه رابه بیرون پرتاب می کند وگلنگدن در برگشت تیر دیگری را از خشاب به جان لوله منتقل می نماید. در ایران در اصطلاح شکارچیان (عوام) دو نوع پنج تیر وجود دارد پران و دستکش. پران که همان نوع اتوماتیک باشد و دستکش به اصطلاح به نوع و مکانیسم Pistone Action گفته می شود که گلنگدن-که در زیر لوله واقع شده- با دست تیر انداز حرکت داده می شود. البته هردو نمونه پوکه را پرت میکنند و اصطلاح پران (پرت کننده) در مورد دولولهایی که دارای این سیستم می باشند هم ذکر میگردد.واژه پران هیچ چیز را غیر از پرتاب پوکه به بیرون بدون دخالت دست تیر انداز را گواهی نمی دهد.
بهترین سازندگان Benelli, Browning, Remington, Winchester, Bretta هستند معروف ترین پران ها از کشور بلژیک می باشد. در ایران قیمت تفنگ پران از 25 میلون تا 7 میلیون است. ترکیه نیز تفنگ های زیادی به بازار ارایه کرده ولی بیشتر آنها نامرغوب می باشند. گفتن کلمه ی 5تیرپران سه نوع، است دستی ، نیمه خودکار و تمام خودکار. بیشتر پران ها ته پر می باشند.پران ها به چند دسته تقسیم میشوند:دو تیر پران، پنج تیر پران، هفت تیر پران، هشت تیر پران، ده تیر پران. مهروف ترین پران دستکش مربوط به کارخانه ی وینچستر می باشد. تفنگ پران برای افرادی که سریع تیر اندازی می کنند بسیار ایدال می باشد ولی برای افراد تازه کار مفید نیست زیرا امنیت بالایی ندار. تفنگ پران تمام خودکار زیاد وارد بازار ایران نشده و قیمت بسیار بالایی دارد.

 

واگر سوالی در این زمینه داشتید  در خدمتتون هستم...

Email: mir_sayyed_bagher_5@yahoo.comita



:: بازدید از این مطلب : 1583
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد